Film

BIEFF promoveaza pe plan international filmul experimental si arta vizuala romaneasca!

BIEFF continua demersul initiat in editiile anterioare, de a promova cinema-ul experimental si arta vizuala romaneasca, prin prezentarea celor mai recente experimente romanesti atat publicului autohton cat si unor profesionisti de top ai industriei cinematografice internationale. In plus,BIEFF faciliteaza intalnirea directa intre artistii romani si acesti profesionisti, invitati la Bucuresti atat ca membri ai Juriul Competitiei Internationale BIEFF 2012 cat si in calitate de reprezentanti ai programelor speciale BIEFF:

  • CHRISTOPHE LEPARC, Managing Director al QUINZAINE DES RÉALISATEURS, sectiune paralela a Festivalului de Film de la CANNES.
  • JONATHAN POUTHIER, responsabil de programele de cinema ale Muzeului National de Arta Moderna CENTRE POMPIDOU din Paris.
  • FRANÇOIS BONENFANT, Head of Studies in cadrul LE FRESNOY – Studio National Des Arts Contemporaines.
  • ANNA ABRAHAMS, Project Leader Programming in cadrul EYE FILM INSTITUTE NETHERLANDS.
  • BRIGITTA BURGER UTZER, director al SIXPACKFILM, cel mai important distribuitor de cinema de avangarda si arta vizuala din Austria.

BIEFF este primul eveniment din Romania care promoveaza zona de granita dintre cinema si artele vizuale, oferind vizibilitate unor artisti vizuali proeminenti, ale caror lucrari sunt  prezentate cu precadere in muzee si galerii de arta si doar rareori in sali de cinema. O facem din convingerea ca aceasta zona de granita e un teritoriu extrem de fertil din punct de vedere creativ, din care au provenit de-a lungul anilor voci artistice unice precum Peter Greenaway, David Lynch, Derek Jarman, Andy Warhol, Stan Brakhage si altii”, declara Adina Pintilie, curatorul BIEFF.
BIEFF prezinta, in premiera internationala, ultima lucrare a artistului vizual Calin DanSTILL LIFE, 20TH C. Un nume consacrat in arta contemporana, Calin Dan a participat la expozitii si festivaluri de film de prestigiu precum Bienalele de la Venetia, Manifesta, Festivalurile de la Rotterdam sau Oberhausen. La granita dintre fictiune si documentar, STILL LIFE, 20TH C. se bazeaza pe surse autobiografice, spunand povestea bunicii autorului: amintirile acestei femei inchise fara proces, pe motive politice, in 1948, de catre regimul comunist din Romania se intersecteaza cu cele ale artistului. Aparent o descriere a felului in care viata de zi cu zi obisnuia sa se desfasoare in comunism, filmul face referire la multiple straturi ale istoriei secolului al XX-lea, cu incarcatura sa de confuzie ideologica, vinovatie, opresiune si memorie alterata de trauma.
Prezentat la Bienala de la Venetia, la Centre Pompidou si Haus der Kultur der WeltRITE OF SPRING al artistilor vizuali Mona Vatamanu si Florin Tudor exploreaza in mod poetic problematica schimbarii, pornind de la simplul gest al unor copii de a aprinde focuri ce ard puful plopilor.„Un ritual anual practicat de copii, outsideri ai unui sistem de gesturi automate repetate zilnic de cei care traiesc in aceasta lume, o metafora a scanteii care declanseaza revolta impotriva ordinii actuale, ducand astfel la schimbare. Aceste mici focuri (…) ar putea fi focurile din suburbiriile franceze din ultimii ani, vesnicii evacuati si repatriati rromi, protestele anti-razboi de pe tot globul impotriva conflictelor armate din Irak si Afganistan sau chiar revoltele celor care spera la o lume egala in Africa de Nord sau Orientul Mijlociu”, spun autorii.
BIEFF prezinta de asemenea cateva interesante experimente cinematografice, care testeaza cu curaj zone cu totul diferite de cele explorate de obicei in cinema-ul romanesc.

Un mix postmodern de dans contemporan si cinema, COLLECTIVE IDENTITYsemnat de coregrafaSandra Mavhima si directorul de imagine Radu Aldea, e o propunere deosebit de originala in peisajul cinematografic romanesc. Intr-un spatiu post-industrial, intr-o lume pe cale de dezintegrare, un grup de dansatori lupta pentru a-si redobandi unicitatea. Un profesor de balet clasic, intruchipand o era apusa a armoniei, cere rigoare si perfectiune studentilor sai, care insa refuza sa se incadreze in tipare, aparand ca fiinte complexe intr-o perpetua transformare. Cu un sound design visceral in care armoniile clasice sunt permanent destabilizate de dizarmonii electro-industriale, cu o scenografie, o imagine si o expresivitate corporala impresionante, COLLECTIVE IDENTITY e un seducator eseu senzorial despre libertatea interioara.
Desemnat Cel Mai Bun Scurtmetraj la Festivalul de Film de la DublinDONNA MUST DIEdeDragos Dulea si Ismail Jamaludin, este „o pastisa de film noir si, totodata, un omagiu adus pastisorului par excellence, The Mighty Tarantino”. (Lavinia Cioaca, FILM MENU). Fred, un sot pasiv-agresiv se confrunta cu o puternica dorinta de a-si anihila nevasta ultra-plictisitoare, dupa ce aceasta ii distruge din greseala piticul de gradina, lucrul la care tine cel mai mult. Facand aluzie la filme postmoderniste precum PULP FICTION, SIN CITY-ul lui Rodriguez sau THE MAN WHO WASN’T THERE al fratilor Coen, filmul este o joaca delectabila pe marginea stereotipului de criminal cu insertii stilistice de graphic novel.

Castigator al Premiului Canal+ la Festivalul de la MontpellierVACA FINLANDEZA, deGheorghe Preda, desi clasic ca naratiune si mizanscena, este binevenit in programul BIEFF printr-o problematica extrem de actuala si controversata, pe care o dezbate cu un umor absurd de foarte buna calitate: excentricitatea si gratuitatea artei contemporane. Inspirat de Guillermo Vargas, un artist care a expus in 2008 la Bienala Centroamericana o lucrare foarte originala (un caine care a fost lasat sa moara de foame), filmul urmareste povestea unui fermier care vinde o vaca unui muzeu de arta contemporana, nestiind ca expunerea acestui animal intr-un muzeu va cauza schimbari radicale in viata lui. Pornind de la intrebarea: este normal ca un artist sa lase un animal sa moara de dragul artei?,VACA FINLANDEZA va naste cu siguranta dezbateri pasionate.
Seria experimentelor cinematografice e completata de cateva interesante scurtmetraje de debut semnate de tinere autoare, prezentate in premiera internationala la BIEFF. In zona esteticii experimentale „clasice”, a avangardei americane a anilor 60′, ABSORBED, semnat de artista vizualaIrina Stanciulescu (Color Nurse), este un poem vizual captivant filmat pe iPhone. Intr-o atmosfera hipnotica, creata atat de oniricul imaginilor, cat si de vibrantul soundtrack electronic semnat de Tanz Ohne Musik (Dan Serbanescu), urmarim o calatorie fascinanta in subconstientul uman.

De la Cluj vin: CONFESSIONSal Ligiei Smarandache – un elegant mix de animatie si filmare propriu-zisa, intr-un eseu vizual despre efemeritatea vietii si sensul trecerii noastre prin ea – siCONNECTION LOST, realizat de Paula Onet si Manuela Borza, ce inregistreaza conversatiile de pe Skype dintre cele doua autoare aflate la studii in strainatate si rudele ramase acasa, realizand astfel un interesant studiu despre legaturile de familie, despre (non)comunicare si prejudecati.
De asemenea BIEFF prezinta doua scurtmetraje semnate de doi tineri si promitatori regizori romani, absolventi ai Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti,ORIZONT de Paul Negoescu si TIMI, de Cristi Iftime, filme deosebit de apreciate in circuitul festivalier international.
Prezentat in premiera la CANNES in cadrul SEMAINE DE LA CRITIQUE 2012, si proiectat laSarajevo, Namur, Milano etc., ORIZONT urmareste viata unui pescar singuratic, a carui rutina zilnica pare sa fie de netulburat, pana cand cineva (sau ceva) intrerupe ritmul lent si repetitiv al existentei sale. Amintind de „Batranul si marea” al lui Hemingway, filmul capata o dimensiune contemplativa, vorbind de amestecul de fascinatie si spaima pe care il resimtim in fata misterelor universului.

Intr-un singur cadru secventa de 10 minute, TIMIselectat la Festivalurile de la Tampere, Tel Aviv si Sao Paulo, este un studiu incisiv al naturii umane. Olga si Nicu sunt la mare intr-un sejur platit de stat pentru Timi, un baiat de zece ani cu tulburari comportamentale, pe care il au in asistenta maternala. Cei doi fac planuri de vacanta, fara a-l include si pe Timi, care incearca in acest timp sa doarma, uneori aproape nedistingandu-se printre bagajele din pat. Curajoasa optiune regizorala de a „nu interveni”, aparenta „distanta” a stilului observational creata de lipsa taieturilor de montaj si camera fixa fac impactul emotional al filmului cu atat mai puternic, ridicand intrebarea: cine sufera, de fapt, aici, de „tulburari comportamentale”?
Alaturi de proiectiile propriu-zise, BIEFF organizeaza seminarul intitulat: „SECRETELE PRODUCTIEI SI DISTRIBUTIEI DE FILM EXPERIMENTAL SI ARTA VIZUALA IN EUROPA”, platforma de intalnire intre profesionistii straini invitati, principalele structuri educationale romanesti din domeniu –Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti si Universitatea Nationala de Arte – si studentii si profesionistii romani din film si arta vizuala. Seminarul reprezinta o ocazie de neratat pentru cineastii din Romania de a intra in contact cu piata internationala de film experimental si arta vizuala. Seminarul este deschis tuturor regizorilor si artistilor vizuali romani, indiferent de genul in care creeaza si de experienta. In acelasi timp, departamentele de film si arta vizuala ale Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica Bucuresti siUniversitatii Nationale de Arte le vor prezenta distinsilor invitati cele mai recente productii studentesti, stabilindu-se astfel o platforma esentiala de colaborare intre principalele institutii de arta vizuala si film din Romania si aceste prestigioase festivaluri, institutii si distribuitori straini.
Noua editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc in perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala si Cinema Elvira PopescuIntrarea la proiectiile si evenimentele conexe BIEFF este libera, in limita locurilor disponibile.
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine si sustinut de Centrul National al Cinematografiei, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Universitatea Nationala de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundatia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Kodak, Noumax, Abis, Dacia, Carturesti, ALLTUR, Lente, Hotel Moxa, La Mama, Kraftmark.
PARTENERI MEDIA: TVR, Radio Guerrilla, Digi TV, Adevarul, Hotnews, Dilema Veche, BeWhere!, Ring, Business Review, Smilemedia, B365, Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, Liternet, VICE, Revista de povestiri, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121.ro, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro, TOTB.ro.

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top