Film

Castigatorii la Clermont-Ferrand in premiera in Romania, in Competitia Internationala BIEFF 2012!

Seria surprizelor oferite de Competitia Internationala BIEFF 2012 continua. In premierapentru publicul romanesc, BIEFF prezinta filme premiate la unul dintre cele mai importante festivaluri internationale dedicate filmului de scurtmetraj, Festivalul de la Clermont-Ferrand. Proiectia acestor titluri extrem de speciale, care trateaza intr-un mod cu totul original si emotionant problematica drepturilor omului, este posibila datorita sprijinului generos oferit de Fundatia Konrad Adenauer.
Castigator al premiului publicului la Clermont-Ferrand 2012 si nominalizat in 2012 la premiile CésarEARLY RISING FRANCE este o comedie muzicala exuberanta impregnata de militantism social. In registrul musical-ului, filmul dezbate problematica nerespectarii drepturilor imigrantilor, pornind de la un fapt real: „Souleymane, un angajat fara acte, a fost arestat in vara lui 2006 la locul sau de munca si deportat in Mali. Acest om avea un loc de munca, o sotie, un copil si traia in Franta de mai multi ani. Avionul care ar fi trebuit sa-l readuca in Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor”, povesteste regizorul. Filmul ridica problematica solidaritatii si vinovatiei sociale, fiind cu siguranta o rampa de lansare a discutiilor in contradictoriu.

EINSPRUCH VIcastigator al Premiului Special al Juriului la Clermont-Ferrand 2012 sinominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film, trateaza de asemenea subiectul violarii drepturilor imigrantilor, insa dintr-o perspectiva extrem de diferita de umorul absurd din EARLY RISING FRANCE. Filmat exclusiv din unghiul subiectiv al unui refugiat de origine africana in Elvetia, scurtmetrajul dezvaluie parcursul acestuia din momentul respingerii cererii de azil politic pana la greva foamei autoimpusa in inchisoare, urmata de moartea tragica a acestuia. Faptul ca percepem experienta protagonistului prin ochii sai ne face partasi la un tulburator traseu interior. Un comentariu umanist lucid privind identitatea imigrantilor si formele bestiale pe care mentinerea securitatii statale poate ajunge sa le ia.
Recompensat cu Prix de la Jeunesse la Clermont-Ferrand si Marele Premiu la Tampere,THE LAST BUS este o parabola nelinistitoare despre complexitatea naturii umane, plasata in lumea animalelor. Cu o abordare vizuala indrazneata, care imbina animatia cu live action-ul, si in care actorii poarta masti de animale, filmul spune povestea unei evadari periculoase a animalelor din padure, pentru a scapa din mainile vanatorilor. Trimitand cu gandul la scene de cosmar din istoria umanitatii (de pilda fuga refugiatilor din teritoriile ocupate de nazisti in timpul celui de-al doilea razboi mondial), THE LAST BUS relativizeaza notiunile de bine si rau, vorbind, la un nivel mai profund, despre partea intunecata a naturii umane care iese la iveala in momente de criza, despre frica, lasitate, resemnare si manie.

„Standardizarea inseamna progres!” si „Ceea e bun pentru fabrica, e bun si pentru familie!” sunt cateva dintre contrariantele „concluzii” ale nelinistitor de actualului THE HUMAN FACTOR, desemnatCel Mai Bun Film de Debut la Clermont-Ferrand 2012. Filmul este o acida si plina de umor revizitare a teoriilor despre eficienta ale influentului inginer Frederick Taylor si a efectului lor asupra societatii, si o mostra de reutilizare creativa a materialului de arhiva. In 1914, un inginer sedus de taylorism este trimis sa reorganizeze o fabrica. In timpul deplasarii, acesta poarta o corespondenta scrisa cu sotia sa: in vreme ce el ii povesteste despre experimentele in taylorism, femeia culege bucati de informatie si incepe sa le foloseasca in treburile gospodariei. La nivel sonor suntem martorii acestui schimb de ganduri, in timp ce in imagine urmarim un colaj din materiale de arhiva infatisand visul economic american. Treptat insa, sotul incepe sa se indoiasca de faptul ca sistemul lucreaza in folosul individului, in vreme ce sotia sistematizeaza tot mai asiduu gospodaria. Amintind de MODERN TIMES-ul lui Chaplin, FACTORUL UMAN este un studiu despre alienarea si absurdul societatii de consum.

In plus, BIEFF continua colaborarea de succes inceputa anul trecut cu legendarul Festival International de Scurtmetraj de la Oberhausen, din a carui selectie din 2012, BIEFF aducein premiera in Romania cateva titluri foarte speciale.
Aparent un jurnal ce descrie calatoria unui cuplu in Spania, DIARY OF PAMPLONAeste un omagiu emotionant adus tuturor lucrurilor pe care ne e greu sa le rostim si, in acelasi timp, o noua demonstratie a valentelor poetice ale re-utilizarii materialului de arhiva. Pe imaginile filmate in timpul curselor cu tauri din Pamplona, ascultam vocea calma a femeii povestind detaliile exterioare, neutre ale calatoriei. In acelasi timp, prin supraimpresiune, pe ecran apar fragmente scrise din conversatiile ei cu sotul, in care se insinueaza treptat prezenta dureroasa a unui conflict de cuplu. In final, cele doua dimensiuni se intersecteaza, un taur muribund devenind metafora relatiei lor care se dezintegreaza.

WE LIVED OUR ORDINARY LIVES este o explorare profund personala a impactului terorii razboiului asupra unui om „obisnuit”. Imagini in care o tanara ce avea doar 6 ani la inceperea razboiului isi aminteste de copilarie sunt combinate cu pledoarii ale unor inculpati de la Tribunalul Penal International pentru fosta Iugoslavie, surprinzand absurditatea unui conflict interetnic, in care cei care au fost altadata vecini si prieteni au devenit victime si agresori. Fara sa fi vazut nici macar o scena de razboi, acesta devine, in mod paradoxal, adevaratul „protagonist”, ce contamineaza societatea cu vorbe mari precum stat, natiune sau religie, generand agresiune si ura. Inca o incursiune tulburatoare in anomaliile lumii contemporane semnata de interesanta artista vizuala olandeza DAYA CAHEN – autoare a nelinistitoarelor NASHI (BIEFF 2010) si BIRTH OF A NATION (BIEFF 2011) – filmul urmareste modul dureros in care o fiinta umana isi pierde pentru totdeauna increderea in semenii sai.
PLAYERS este o insursiune plina de umor in lumea a sase jucatori profesionisti de poker, care au ales Bangkok-ul ca oras de resedinta. Realitatea lor obiectiva – peisaje urbane, hotelul, rutina cotidiana – se intrepatrunde cu realitatea virtuala – imagini ale jocurilor online de poker, aplicatii iPhone etc. In timp ce unul dintre ei explica cu sobrietate regulile comunitatii lor, regizoarea insasi, PILVI TAKALA, interpreteaza toate cele sase roluri. O vedem – uneori multiplicata – la masa de snooker, in restaurant, in fata televizorului sau la piscina. In mod hilar, rutina zilnica a acestei comunitati ridicol de bogate ni se prezinta ca fiind organizata similar logicii joculurilor de noroc. Pokerul inceteaza sa mai fie doar un joc, devenind fara indoiala un mod de viata.
Acestea sunt doar cateva dintre titlurile de rezistenta ale Competitiei Internationale BIEFF 2012. Vom reveni in curand cu noi surprize. Noua editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc in perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala si Cinema Elvira Popescu. Intrarea la proiectiile si evenimentele conexe BIEFF este libera, in limita locurilor disponibile.

***

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine si sustinut de Centrul National al Cinematografiei, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Universitatea Nationala de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Noumax, Romania Film, Fundatia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Today Advertising, Carturesti, ALLTUR, Kraftmark.
PARTENERI MEDIA: TVR,  Radio Guerrilla, Digi TV, Adevarul, Hotnews, Dilema Veche, BeWhere!, Ring, Business Review, Smilemedia, B365, Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, Liternet, VICE, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121.ro, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro, TOTB.ro.

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top