Film

Cel mai important festival european de film documentar, IDFA Amsterdam, pentru prima data in Romania la BIEFF 2012!

Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF merge mai departe in excelenta colaborare cu industria de film olandeza, inaugurand parteneriatul cu IDFA – Festivalul International De Documentar Amsterdam, cel mai important festival european de film documentar, numit si „Cannes-ul documentarului”, care se adauga colaborarii de trei ani cu EYE Film Institute Netherlands.
Tarile de Jos sunt unul dintre liderii internationali in domeniul filmului experimental si artei vizuale, atat datorita talentului si deschiderii catre experiment, cat si gratie generosului sprijin national acordat acestui tip de cinema: de la finantare, productie, distributie, promovare in festivaluri si pana la formarea publicului. In acest context, colaborarea cu Tarile de Jos devine un element esential pentru misiunea educationala a BIEFF si pentru sustinerea cinema-ului experimental romanesc.
IDFA proiecteaza anual peste 300 de documentare. David Maysles, Raymond Depardon, Werner Herzog, Ulrich Seidl sunt doar cativa dintre regizorii ale caror filmele documentare au fost proiectate in premiera mondiala la Amsterdam. IDFA prezinta in cadrul BIEFF sectiunea sa destinata documentarului experimental, PARADOCS. Aceasta sectiune inedita expune ce se intampla in afara tratarii estetice traditionale a documentarului, la granita dintre film si arta vizuala, si pe acei autori care exploreaza noi mijloace artistice de a face dreptate complexitatii realului.
Programul IDFA Paradocs, prezentat cu sprijinul Ambasadei Regatului Tarilor de Jos siFundatiei Konrad Adenauer, propune cateva dintre cele mai incitante experimente ale ultimului an.
Desemnat drept cel mai bun film documentar la Festivalul de la Tampere 2012 si extrem de apreciat in circuitul festivalier international, I WILL FORGET THIS DAY este un eseu pe marginea starii de spirit a femeilor aflate pe punctul de a face avort, un studiu incisiv despre dificultatea de a lua decizii morale in conditiile realitatilor sociale dure din Rusia. Regizoarea ALINA RUDNITSKAYA reuseste, in mod paradoxal, ca printr-o observatie aparent detasata sa ajunga foarte aproape emotional de personaje. Un demers umanist in care nu se emit nici judecati de valoare, nici verdicte, spectatorul fiind lasat sa observe limbajul corporal si privirea femeilor, ce tradeaza conflictele lor interioare.

Proiectat in premiera la Festivalul de la VenetiaCRUST este o excelenta cercetare cinematografica a procesului de industrializare prin care China trece in prezent. Compozitii vizuale de factura expresionista si sound design-ul elaborat plaseaza CRUST pe taramul poeziei industriale, in care destine umane anonime isi urmeaza cursul, captive in interstitiile mecanice. Oaspete in mai multe ocazii al Festivalului de la Venetia, regizorul WENHAI HUANG isi doreste ca filmele sale sa nu fie vazute exclusiv in strainatate, ci ca si chinezii sa le poata vedea si sa priveasca realmente in oglinzile pe care el a incercat sa le creeze prin documentarele sale.

Un dialog intre vieti private si probleme geopolitice contemporane, PRINTED MATTER investigheaza impactul emotional al materialului de arhiva ca declansator de rememorari personale si, implicit, de interpretari subiective ale istoriei. Conceput ca o examinare a unor negative fotografice facute de tatal unuia dintre regizori (un fotoreporter independent), comentata de sotia lui, filmul devine atat o cronica vizuala a conflictului israeliano-palestinian, cat si o  dezvaluire autobiografica intima, scene cotidiene alternand cu evenimente istorice memorabile. „Ca o capsula fragila a timpului, dirijata din afara cadrului de incantatoarea voce joasa a acestei femei, PRINTED MATTER isi poarta spectatorii intr-o calatorie inapoi in timp – in intimitatea istoriei politice si in politica vietilor intime”, spun regizorii SIRAH FOIGHEL BRUTMANN si EITAN EFRAT.
BIEFF este onorat sa colaboreze pentru al treilea an consecutiv cu institutia publica olandeza care joaca cel mai important rol in promovarea cinema-ului contemporan olandez, EYE Film Institute Netherlands. EYE Film Institute aduce la Bucuresti, cu sprijinul generos al Ambasadei Regatului Tarilor de Jos, o selectie a celor mai interesante scurtmetraje experimentale olandeze recente, program realizat de curatorul Anna Abrahams, Directorul EYE Experimental si, de asemenea, membru al juriului BIEFF 2012. Dintre acestea amintim:

Prezentat in festivaluri precum Rotterdam si Cinema du ReelDAUGHTERS este un documentar intim despre familie. Dupa ce a trait zece ani in strainatate, Marta se intoarce in Polonia, pentru a-si ajuta mama la golirea apartamentul bunicii recent decedate. Combinatia dintre filmarile pe 8 mm din arhiva de trei generatii a familiei si discutiile de pe Skype transmit spectatorului implicatiile afective ale distantei dintre mama si fiica. Personal si emotionant, DAUGHTERS surprinde transformarea interioara a personajului: de la perceperea responsabilitatilor familiale ca o datorie impusa de societate, la asimilarea lor ca legatura umana profunda.
MOTOR urmareste comportamentul straniu al unor persoane ce locuiesc in comunitatea restransa a unui bloc, in care paranoia si zvonurile se raspandesc precum un virus. Regizoarea SIMONE BENNETT declara: „filmul vorbeste despre actualul climat politic din Olanda, unde oamenii se infecteaza unii pe altii cu negativism, paranoia si suspiciune, si nu cu dragoste. Dar MOTOR nu vorbeste numai despre Olanda. Am facut un film despre conditia umana.”

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top