Film

Filmele romanesti din cadrul One World Romania 2013

Anul acesta, la One World Romania, printre cele peste 50 de filme documentare provenind din 27 de tari, prezentam si patru filme realizate in Romania. Trei dintre acestea fac parte din sectiunea speciala Romanul adolescentei, iar cel de-al patrulea, Odessa, regizat de catre Florin Iepan, va fi prezentat in avanpremiera in cadrul festivalului.
Co-productia romano-germana Odessa este bazata pe unul dintre momentele intunecate ale istoriei romanesti recente – masacrul din octombrie 1941, in care 22.000 de civili, majoritatea evrei, au fost arsi de vii de catre soldatii romani. Abordand un subiect istoric intr-o maniera neconventionala, documentarul este o investigare sarcastica a mecanismelor care au dus la acest tip de exterminare etnică. Iepan incearca sa detecteze daca  aceste mecanisme se pot regasi si in Romania prezentului. Odessa a fost prezentat la One World Romania 2011 ca work in progress, proiectia de anul acesta fiind prima a versiunii finale.
In sectiunea Romanul adolescentei, filmul Patul e stricat, regizat de Raluca Racean Gorgos, prezinta povestea a doi tineri moldoveni, care cresc si se joaca intr-o fabrica dezafectata, ca si restul patriei. Inconstienti de pericolul la care se expun, copii viseaza cu voce tare la bunatatile pe care si le vor permite odata ce vand ramasitele de fier vechi pe care le gasesc in fabrica. Filmul a fost desemnat Cel mai bun mediu-metraj documentar la Aristoteles Workshop 2012.
In cadrul aceleiasi sectiuni am programat doua filme care vorbesc despre adolescente romanesti: el a plecat din tara cu ultimul tren inainte de Revolutie (in Anatomia unei plecari), ea a ramas si fiica ei e astazi adolescenta (in Dupa tacere). Sunt doua experiente si doua feluri diferite de a face documentar, care merita privite in oglinda. In primul dintre ele, regizorul Serban Oliver Tataru isi supune parintii unui adevarat interogatoriu, incercand sa reconstruiasca plecarea familiei sale din Romania la sfarsitul anilor ’80. Filmul scoate la suprafaţă toate acele detalii ce nu puteau fi discutate la acea vreme.
Dupa tacere, cu subtitlul Ceea ce nu e rostit, nu exista?, este filmul Vaninei Vignal. Nascuta in Franta, Vanina a studiat film in Romania, unde, in urma cu 20 de ani, s-a imprietenit cu Ioana, protagonista filmului. Acum se intoarce sa analizeze impreuna cu ea acest mecanism care a supravietuit in noi de pe vremea dictaturii: perpetuarea negarii. Dupa tacere vorbeste despre frica, despre transmiterea tacerii din generatie in generatie. Cum se spune in film: „Nu este suficient sa ucizi dictatorul pentru a ucide dictatura.
In plus, filmul regizorului german Philip Scheffner, Revision, investigheaza un caz din 1992, cand doi emigranti din Romania au fost impuscati mortal la frontiera polono-germana. Vinovatii au fost identificati dar niciodata condamnati. Regizorul viziteaza familiile celor doua victime, care se aflau si ele atunci in Germania, dovedindu-se a fi ulterior tintele unor extremisti care au incendiat o tabara de refugiati din Rostock. Filmul reuseste sa surprinda o imagine realista a situatiei celor care au plecat din Romania in cautarea unui trai mai bun.
Desigur, regizorii vor fi prezenti la festival si vor lua parte la dezbateri construite in jurul subiectelor filmelor lor. Va asteptam la aceste proiectii si dezbateri intre 11 si 17 martie!

dupa-tacere

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top