Muzica

George Enescu si Richard Wagner, sarbatoriti in Festivalul Enescu 2013

Compozitorii George Enescu si Richard Wagner sunt, pentru prima data, fata in fata intr-o dezbatere inedita despre creativitate si despre geniu. Evenimentul va avea loc duminica, 24 martie, de la ora 11.00 in cadrul seriei Duminicile muzicale ale Festivalului George Enescu in Libraria Humanitas de la Cismigiu, un proiect lansat la finalul lunii februarie de Festivalul International George Enescu si de Librariile Humanitas.
Stiati ca George Enescu, primul compozitor roman care a intrat in patrimoniul cultural mondial, iubea, in egala masura, cantecul cocosului si cele mai tulburatoare acorduri wagneriene, opera sa fiind asociata, adesea, cu maretia si grandoarea tulburatoare ale compozitiilor lui Richard Wagner? 
Pornind de la creativitatea si vizionarismul care ii uneste pe cei doi compozitori, Dan Dediu, Mihai Constantinescu, Tiberiu Soare, Vlad Zografi si Dumitru Avakian vor vorbi despre impactul muzicii lui George Enescu in lume si despre felul in care Richard Wagner l-a inspirat. O alaturare care pune, inca o data, Romania pe harta mondiala a evenimentelor culturale de anvergura internationala: chiar in editia 2013 a Festivalului care poarta numele compozitorului George Enescu (1-28 septembrie) se vor aniversa doua secole de la nasterea compozitorului Richard Wagner si 130 de la moartea sa. Publicul va putea urmari in premiera intreaga tetralogie „Inelul Nibelungilor”, in interpretarea Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, sub bagheta lui Marek Janowski.
Dezbaterea va fi urmata de minirecitalul flautistei Oana Leonte, bursier in programul Tinere Talente 2013 al Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei. Aceasta va interpreta lucrari de Dinu Lipatti, Johann Sebastian Bach si Debussy.
Vlad Zografi, coordonatorul colectiei Contrapunct a Editurii Humanitas, va prezenta carteaPatimile si maretia lui Richard Wagner, de Thomas Mann, un demers istoric prin valoarea sa documentara. In 1933, invitat sa tina o conferinta cu prilejul implinirii a 50 de ani de la moartea lui Wagner, Thomas Mann scrie eseul Patimirile si maretia lui Richard Wagner, un fel de mesaj de adio transmis Germaniei, pe care, imediat dupa prezentarea conferintei, avea s-o paraseasca pentru totdeauna. In felul acesta, Thomas Mann se despartea de o lume care ii devenise nu numai straina, dar si toxica. Tema conferintei avea o semnificatie aparte: Wagner era cea mai puternica figura artistica pe care propaganda nazista o confiscase. De aceea romancierul a simtit nevoia sa-l aseze pe compozitor in locul care-i era propriu: in traditia Romantismului german si in universalitate. In aceeasi cheie, Festivalul International George Enescu il reda romanilor si lumii pe marele compozitor roman, dupa o intrerupere a evenimentului in perioada comunismului.

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top