Film

Jurnal de festival: All about NEXT FILM FESTIVAL – ziua 3

Festivalul NEXT a făcut programul de weekend, începând de vineri de la amiază, când a avut loc Master Class-ul Aferim! și continuând cu două zile de sâmbătă și duminică pline. Deși vremea se anunță ploioasă, entuziasmul bate detașat mood-urile atmosferei.

Ziua trei a început în jur de ora 13:30, când am fugit de la birou la Master Class-ul ”Aferim!” unde regizorul Radu Jude, directorul de imagine Marius Panduru și inginerul de sunet Dana Bunescu au discutat aplicat pe realizarea filmului. Au fost proiectate câteva secvențe din ”Aferim!” pe baza cărora cei trei au povestit despre mizanscenă, ecleraj, contrast și lumini, lucrul cu actorii, problemele de producție și captarea sunetului la locația de filmare…

Aferim!

Timp de câteva ore, într-o sală pe jumătate plină a cinematografului Elvira Popescu au avut loc discuții și mărturisiri menite să arate și cealaltă față a facerii filmului. Totul a început cu un moment amuzant când cei trei nu se puteau opri din râs, deși moderatorul Andrei Rus încerca să fie serios și să-i determine să se ”potolească”. După o bună perioadă în care am râs cu toții, lucrurile s-au liniștit și a început Master Class-ul.
Pe lângă lucrurile discutate în mod normal, am aflat de la Radu Jude că și-a dorit să păstreze într-un mod subtil faptul că ce se desfășoară în fața spectatorului este un film, chiar dacă unul istoric. Realitatea prezentată pe ecrane este cea înțeleasă de autori, descoperită cu ajutorul istoricilor și, deși este una obiectivă din punct de vedere a informațiilor, este și subiectivă pentru că este o formă artistică prin care autorul își exprima propria viziune asupra celor întâmplate.
Pentru realizarea lui echipa s-a documentat foarte multă vreme și a respectat limbajul, portul, tradițiile și chiar și decorurile (scena de la han se desfășoară într-un spațiu special construit pentru film).

Ziua 3_master class1

La baza filmului, ca inspirație cinematografică au stat western-urile hollywoodiene și filme românești pe care le știm cu toții, ca „Moara cu Noroc” și „Moromeții” (secvența în care zapciul îl prinde pe rob într-o casă de țăran face trimitere directă la ”Moromeții”, avându-i ca protagoniști pe Victor Rebengiuc și Luminița Gheorghiu).
La capitoul imagine, Marius Panduru mărturisește că a mers într-o cheie naturalistă, că interioarele au fost filmate fără a pune lumină din alte surse, ci a întărit sursele de lumină naturală (aici a ieșit din convenția filmelor western, unde se folosește o schemă clasică de iluminare). Foarte multe cadre de interior au un contrast puternic și au o compoziție picturală. Cea mai dificilă scenă a fost cea de la han, când singurele surse de lumină erau focurile de tabără și lumânările pe masă, secvențe extrem de savuroase și memorabile din film.
La capitolul sunet Dana Bunescu a spus că s-a bazat pe priza directă captată la locație și că sunetul acestui film nu respectă perspectivele (adică îi auzim clar vorbind pe actori, chiar dacă sunt foarte departe), acesta fiind conceptul discutat inițial. A mai povestit că a folosit diverse sunete, atât din arhiva strânsă la filmare, cât și trase în post producție (gen gemete, replici) care să întărească sau să susțină anumite imagini de pe ecran, care erau de fapt mici greșeli de la filmare.

ziua 3_master class

Momentele care au stârnit râsete au fost cele în care Radu Jude a povestit foarte onest despre certurile avute pe platou, atât cu Marius Panduru (care s-a folosit de fum pentru a crea perspectivă și tridimensionalitate în cadru, dar dura foarte mult), cât și cu actorul principal.
Cred ca au fost câteva ore importante atât pentru cineaști, cât și pentru cinefilii și spectatorii neinițiați în producție de film, pentru că s-au discutat multe aspecte la care nu avem acces. De la dificultățile tehnice sau de producție întâmpinate, la lucrurile pe care ar fi vrut să le schimbe și întâmplările frumoase de pe platouri. Pentru un cineast este un reality check pentru că intră în contact direct cu informații utile și relevante despre ce se poate întâmpla pe un platou, chiar dacă este un film cu buget, iar pentru un îndrăgostit de filme, aflarea strategiei din spatele ecranului și a poveștilor îl ajută să înțeleagă mai bine tot procesul, dar poate și mesajul autorului.
Din păcate în acest articol pot doar să reamintesc câteva idei, aș avea nevoie de câteva pagini bune și o memorie de elefant să redau tot ce s-a întâmplat în sala de cinema. De aceea, vă recomand călduros să mergeți la toate întâlnirile de genul ăsta pentru că au un efect benefic asupra perspectivelor din care priviți un film.
Ziua a continuat cu proiecțiile competițiilor nationale și internaționale și a scurtmetrajelor din secțiunile Baltic Shorts și Next is Feminist.
Baltic Shorts a reunit pe ecranele festivalului NEXT câteva scurtmetraje produse în Țările Baltice, filme cu un aer sumbru, un documentar despre o cantină socială unde se adună oameni ce trăiesc deopotrivă disperarea și speranța și o meditație suprarealistă din Lituania. Next is Feminist, o categorie la fel de curajoasă ca LGBT, a prezentat problemele cu care se confruntă femeile în lumea contemporană și etichelele cu care se luptă pentru a crea o societate mai tolerantă și corectă pentru ambele sexe.

Oscars Night

Oscars Night, o seară mult așteptată, s-a desfășurat cu biletele sold out. Spre deosebire de anul trecut, când starea generală a calupului a fost una ceva mai veselă, anul acesta starea generală a fost de tristețe și melancolie.

Oscars Night_2

”Parvaneh” mi s-a părut cel mai slab din punct de vedere dramaturgic și destul de expozitiv, dar reușește să emoționeze prin câteva momente care manipulează spectatorul. Spune povestea lui Pari, o refugiată afgană minoră, ce lucrează la negru în Elveția, care trebuie să trimită bani părinților bolnavi. Dat fiind că stă ilegal în Elveția trebuie să găsescă o soluție să trimită banii, așa că se împrietenește cu o adolescentă rebelă, cu probleme în familie, care în cele din urmă o ajută.
Filmul  care a și câștigat Oscarul pentru scurtmetraj, ”The Phone Call” a fost și preferatul meu. Sally Hawkins (pe care am iubit-o în ”Happy-Go-Lucky” al lui Mike Leigh) joacă rolul unei femei care lucrează la o linie telefonică menită să ajute oamenii în situație de criză. Într-o zi primește un telefon de la un bărbat, care se sinucide din dor pentru femeia iubită, eveniment care-i schimbă complet viața.
”Butter Lamp” este un scurtmetraj cu puțin dialog și o cameră fixă al cărui synopsis sună cam așa: un fotograf și asistentul său fotografiază locuitorii unui sat tibetan. Aceștia se așează în fața aparatului de fotografiat, iar în spatele lor decorul se schimbă în funcție de inspirația celor doi. Un statemenent cinematografic neconvențional, folosind actori neprofesioniști a căror expresie rămâne în memoria spectatorului.
Un scurtmetraj care ne-a speriat din cauza celor 39 de minute, ”Aya” s-a dovedit a fi o poveste interesantă, amunzant pe alocuri și cu impact puternic. Aya, o femeie de 29 de ani face un gest ”nebunesc” și îl ”agață” dintr-o întâmplare pe un jurat al unui festival de muzică, ce se desfășoară în Ierusalim. Un road movie cu doi străini care ajung să-și mărturisească cele mai intime gânduri, temeri și iluzii. O zi în care doi oameni se întâlnesc din întâmplare și reușesc să miște ceva unul în celălalt, urmând ca fiecare să revină la propria viață.
Ultimul film, ”Boogaloo and Graham” a încheiat seara într-o manieră optimisă. Un scurtmetraj intim, având ca narator un personaj din film, spune povestea lui Jamesy și Malachy, doi frați care primesc în dar de la tatăl lor doi pui de găină. Pe sistemul mama drastică și tatăl emotiv, cei doi copii cresc animalele de companie până într-o zi când află că trebuie să renunțe la ele, deoarece un nou membru al familiei se va alătura în curând. Normal, că tatăl salvează din nou situația și cei doi frați vor păstra puii de găină, dar nu înainte de a încerca să fugă de acasă și aș pune viața în pericol.

A mai trecut o zi.
Pe mâine!

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top