Film

Leopardul de Aur pentru Scurtmetraj de la Locarno in competitia BIEFF 2012!

Asa cum si-a obisnuit publicul, Competitia Internationala BIEFF reuneste unele dintre cele mai inovative scurtmetraje din zona cinema-ului experimental si a artei vizuale, 38 de filme multipremiate si prezentate in festivaluri si muzee prestigioase precum Locarno, Venetia, Berlinale, Cannes, Rotterdam, Centre Pompidou, MOMA etc.
„Filme cu totul speciale, care deschid noi si tulburatoare perspective asupra conditiei umane si au un curaj remarcabil de a experimenta, atat la nivel conceptual, cat si ca limbaj cinematografic”, spune curatorul Programului International BIEFF 2012, Adina Pintilie.
Castigatorul Leopardului de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj la Locarno 2011, ADDICTED, este un emotionant road movie, extrem de indraznet stilistic: este filmat in intregime din unghiul subiectiv al personajului principal, care ramane, astfel, nevazut pentru spectator. Un barbat porneste in cautarea iubitei care l-a abandonat fara un cuvant. O calatorie periculoasa incepand pe autostrazile din Germania si ajungand pe drumuri riscante din Maroc si in acelasi timp o poveste captivanta despre obsesie. Optiunea radicala de filmare – faptul ca percepem experienta cinematografica numai prin ochii protagonistului – creeaza o profunda legatura emotionala intre spectator si protagonist. Cei doi devin tovarasi de drum si de suflet intr-o calatorie geografica si afectiva deopotriva.

Premiat cu Mentiunea Speciala a Juriului la festivalul de la LocarnoMENS SANA IN CORPORE SANO este o mostra de joaca inteligenta cu mecanismele naratiunii clasice. Minute in sir urmarim un culturist antrenandu-se, cu totul absorbit in practicarea unui adevarat cult dedicat propriului corp.„Dupa felul in care arata, cu corpul musculos si mainile ca niste ciocane, putem fi siguri ca va curge sange. Insa asteptarile spectatorului sunt continuu puse la incercare. Antagonistul intarzie sa apara, in vreme ce rutina fizica a culturistului devine obsesiva. In cele din urma, ca in orice poveste care se respecta, ni se ofera un antierou si un conflict, insa nu asa cum suntem obisnuiti. Antagonistul, cel putin neasteptat, e insusi corpul perfect al protagonistului, care incearca sa scape de partea lui imperfecta, mintea. Putem spune astfel ca avem de-a face cu un conflict interior!”(Andrei Dobrescu, BIEFF 2012)

Tot din competitia Locarno, AT THE FORMAL compara in mod poetic ritualul modern al unei petreceri de absolvire a liceului cu ritualurile civilizatiilor antice, oferind o perspectiva nelinistitoare asupra naturii umane. Regizorul Andrew Kavanagh se intreaba: „dincolo de valul idealurilor civile, ne-am schimbat cu adevarat atat de mult?”. Intr-un singur cadru-secventa, in slow motion, insotit de bizara cadenta a coloanei sonore, intram in atmosfera din ce in ce mai stranie a unei petreceri de absolvire. La inceput tinerii arata splendid si se bucura din plin de moment; treptat insa, lucruri tot mai inacceptabile social incep sa se intample si instinctele reprimate ale participantilor ies la suprafata. Autorul, care a pornit in realizarea filmului de la o experienta autobiografica, declara:  „Pentru mine, toti acesti adolescenti, imbracati atat de elegant si purtandu-se atat de bestial simbolizeaza un conflict prezent in noi toti.”

BIEFF aduce in premiera in Romania cateva dintre cele mai interesante titluri de la Venetia, din competitia ORIZZONTI, ce are ca focus cele mai inovative tendinte ale cinema-ului contemporan.Doua dintre acesteaMOVING STORIES si METEOR, pun in valoare valentele poetice ale re-utilizariimaterialului de arhiva.

Cel mai recent film al mereu surprinzatorului artist vizual Nicolas Provost – autor al PLOTPOINT (premiant BIEFF 2010) si STARDUST (BIEFF 2011) – MOVING STORIES este o inteligenta explorare a gramaticii limbajului cinematografic. Pe imagini seducatoare cu un avion zburand in lumina calda a apusului, este suprapusa o conversatie intre un barbat si o femeie, preluata de pe coloana sonora a iconicului BLUE VELVET (r. David Lynch, 1986). PROVOST demonstreaza cu maiestrie ca stock footage-ul (utilizat de regula pentru a completa goluri de montaj, fiind mai ieftin decat filmarea unui material nou) poate avea in sine valoare estetica si ca, provocand imaginatia spectatorului, cu mijloace minime, se poate spune o poveste de mare incarcatura emotionala.
Castigator al Premiului ARTE la Hamburg si prezentat la prestigioase festivaluri de film precumOberhausenRotterdam sau EdinburghMETEOR este un coming-of-age simbolic cu elemente de basm à la fratii Grimm, realizat din fragmente din filme clasice. Eroul generic al baiatului este decupat la propriu din pelicule alb-negru precum LES QUATRE CENTS COUPS, LE BALLON ROUGE sau ZÉRO DE CONDUITE, in vreme ce imaginile spatiului cosmic provin din SF-uri vintage. O demonstratie de creativitate in reintrebuintarea found footage-ului, „filmul exploreaza teritoriul imaginar al copilariei, acompaniind un baietel in trecerea lui prin stadiile de dezvoltare catre individualizare si autonomie”,spun cei doi autori, Matthias Muller si Christoph Girardet.

Tot de la Venetia, la granita dintre real si imaginar, intr-o atmosfera onirico-suprarealista, FROM TOKYO al lui Alexei Gherman Jr. urmareste povestea a doi barbati care se intorc din Japonia, dupa o catastrofa. Cei doi calatoresc impreuna intr-un avion spre Europa. Alaturi de ei mai zboara si alte persoane din trecutul lor, care nu mai sunt in viata. „Amintind de FRAGII SALBATICI al lui Bergman, trecutul si prezentul se intalnesc in acelasi cadru, in vreme ce amintirile au puterea supra-naturala de a deveni realitate concreta. Ceea ce face ca protagonistii sa inteleaga, cu un fel de bucurie dureroasa, ca nu sunt singuri. Vor avea intotdeauna amintirile. Insa tocmai acestea ii impiedica, de asemenea, sa traiasca in prezent. (Diana Mereoiu, BIEFF 2012)
Acestea sunt doar cateva dintre titlurile de rezistenta ale Competitiei Internationale BIEFF 2011. Vom reveni in curand cu noi surprize. Noua editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc in perioada 20 – 25 noiembrie, la Cinema Scala siCinema Elvira Popescu. Intrarea la proiectiile si evenimentele conexe BIEFF este libera, in limita locurilor disponibile.
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF este organizat de Asociatia Cultura si Imagine si sustinut de Centrul National al Cinematografiei, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Universitatea Nationala de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundatia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Dacia, Carturesti, ALLTUR, Kraftmark.
PARTENERI MEDIA: Radio Guerrilla, Adevarul, Hotnews, Dilema Veche, BeWhere!, Ring, Business Review, Smilemedia, B365, Digi TV, Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, Liternet, VICE, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121.ro, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro.

Lasa un comentariu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top